Carl Gustav Jung i Sigmund Freud
Carl
Gustav Jung i Sigmund Freud
Bon
dia, avui explicarem l'obra de Carl Gustav Jung, un psicòleg Suec el
qual des de ben petit va començar a tenir somnis amb una forta
càrrega simbòlica. També
va
fundar l’escola de Psicòloga Analítica i va ser un dels primers
seguidors de Freud.
Només amb tres o quatre anys va tenir un somni el qual el va iniciar en el món dels misteris, l'estudi de la religió, els símbols, i el funcionament de l'inconscient.
Aquest
somni consistia en el fet que ell descendia per un forat rectangular
que es trobava en un prat. Al final d'aquest hi havia una cortina
verda la qual va decidir obrir i a l'altra banda hi havia un gran
palau amb un tro reial el qual el presidia un monstre amb forma
d'arbre, pell humana i un sol ull.
Aquest
estava immòbil però Jung tenia la sensació que en qualsevol moment
el monstre podia atacar-lo.
Molts
anys després, va interpretar aquest somni basant-se en el simbolisme
fàl·lic del déu subterrani i el del vel verd, que cobreix el
misteri.
Jung va començar a desenvolupar una sensibilitat
extraordinària per relacionar entre si sensacions i idees que
aparentment poc tenien en comú. Aquest va ser un dels trets
característics que van definir la manera de pensar de Carl Gustav
Jung tal com el coneixem avui, i que el portaria a adoptar amb
facilitat els plantejaments de la psicoanàlisi.
Va
estudiar medicina a la Universitat de Basilea, exercint en aquest
àmbit, Carl Gustav Jung va veure com era capaç d'abordar a través
del seu propi treball els dos aspectes que l'apassionaven: els
processos biològics tractats en medicina i els temes psíquics i
fins i tot espirituals. Així, des de l'any 1900 va començar a
exercir en una institució mental de Zuric.
Si
bé la psiquiatria de la qual partia Jung per treballar a la clínica
psiquiàtrica proposava una visió materialista i reduccionista de la
malaltia mental, Jung creia que no es podia entendre la ment humana
renunciant a l'estudi dels símbols i la seva nissaga en la història
de la cultura humana.
Per aquesta Raó l'interessaven les teories de Sigmund Freud, ja que coincidia amb el neuròleg en què en el fons de la psique humana habita un àmbit inaccessible per la consciència que en última instància dirigeix els actes i els pensaments de les persones i la força s'expressa a través d'impulsos primaris.
No
obstant això, i encara que els escrits sobre l'inconscient i els
impulsos fascinaven Jung, no estava d'acord en abordar tot l'espectre
dels processos mentals i la psicopatologia com si tot es fonamentés
en funcions biològiques.
Això
el va portar també a rebutjar la idea que la causa de la patologia
mental es troba en processos bloquejats relacionats amb la sexualitat
humana. Per això, Jung va prendre una gran part de les propostes de
la psicoanàlisi de Sigmund Freud i li va afegir el factor cultural
en l'equació, desplaçant el protagonisme dels impulsos sexuals.
Jung
creia que el retrat de la naturalesa de l'inconscient que havia
realitzat Freud estava incomplet si no se li afegia un important
factor cultural. Sostenia que a la psique de cada persona individual
habita, efectivament, una part molt important que pot ser anomenada
"l'inconscient", però per Jung una part d'aquest
inconscient és, de fet, una mena d'"inconscient col·lectiu",
cosa que no pertany només a l'individu.
Aquest "inconscient col·lectiu" està ple de tots aquells símbols i elements de significació recurrents que la cultura en què vivim ha anat teixint al llarg de les generacions. La memòria col·lectiva que descriu Jung, per tant, és un element que explica les semblances entre els mites i símbols de totes les cultures que va estudiar.
Així
doncs, per Jung una part de l'inconscient està composta per records
heretats, la matèria primera de la cultura, aquests records
s'expressen a través del que Jung va anomenar "arquetips".
Aquests són els elements que componen "inconscient col·lectiu", els quals existeixen com a plasmació en tots els productes culturals fets per l'ésser humà, però també pertanyen al món invisible de l'inconscient de cada persona, com si fos una cosa latent.
És per això que Jung va cridar l'atenció sobre el fet que per entendre la ment humana també calia estudiar els productes d'aquesta, és a dir, les seves produccions culturals. D'aquesta manera, Jung va justificar la necessitat de posar en relació la psicologia i l'antropologia, a més de l'estudi dels símbols emprats en àmbits obscurantistes com el del tarot.
Aquests són els elements que componen "inconscient col·lectiu", els quals existeixen com a plasmació en tots els productes culturals fets per l'ésser humà, però també pertanyen al món invisible de l'inconscient de cada persona, com si fos una cosa latent.
És per això que Jung va cridar l'atenció sobre el fet que per entendre la ment humana també calia estudiar els productes d'aquesta, és a dir, les seves produccions culturals. D'aquesta manera, Jung va justificar la necessitat de posar en relació la psicologia i l'antropologia, a més de l'estudi dels símbols emprats en àmbits obscurantistes com el del tarot.
Domingo
Piñol, Laia
Comentarios
Publicar un comentario